Hekserij: Part one

by - december 06, 2011


Af en toe schrijf ik hier wel eens wat over, vooral met de jaarfeesten.
De dagen daartussen ben ik er ook wel mee bezig maar niet zoveel als
ik zou willen eigenlijk. De laatste tijd begon het weer te kriebelen.
Ik denk omdat Yule (kerst) nadert. Ik wil hier graag wat meer aandacht aan
besteden en ook op mijn blog. Hekserij..



Wat is hekserij dan precies?

Een moeilijke vraag aangezien voor iedereen het antwoord anders is,
ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie. Hekserij is een natuur 'religie'.
Voor de een is het een geloof, voor de ander een hobby en toeverlaat,
weer voor een ander is het haar levenswijze. De natuur is wat alle heksen gelijk
maakt, ze hebben allemaal liefde voor de natuur en richten zich hierop.
Dat kan door middel van meditatie, spreuken,rituelen maar ook gewoon een
simpele boswandeling. Ze besteden dan ook extra aandacht aan de maan standen
en de jaarfeesten. En het is nog zoveel meer, teveel voor nu om op te noemen.

Is Wicca dan hetzelfde als Hekserij?
Ook een lastige want deze lijn wordt steeds dunner. Hekserij stamt al uit
de middeleeuwen terwijl Wicca nog vrij jong is. In 1954 werd het door
Gerald Gardner geïntroduceerd. Op sommige site's lees je dat Wicca en Hekserij
hetzelfde is en bij andere zijn er toch duidelijke verschillen.
Wicca is toch meer een geloof, je zit aan wat regels vast, je eert de godin en
god en je moet worden ingewijd door een hogepriesteres voordat je jezelf een 
Wiccan mag noemen. Hekserij is wat vrijer, je mag alles voor jezelf bepalen wat je
wel en niet doen ( mits het niemand schaad!!). Je hoef niet worden ingewijd en
of je een god of godin eert is jouw keus. Maar weer ligt de natuur centraal.



Waar voel ik mij 'thuis' bij?

Ik ben er al jaren in geïnteresseerd en na zorgvuldig te hebben uitgezocht kan
ik mezelf dan ook eerder Heks noemen dan Wiccan. Het hele idee
van een god en godin eren, dat je ingewijd moet worden, je moet regels volgen
nee dat is niks voor mij. Tuurlijk moet je niks! Als je jezelf Wiccan noemt maar
niet de regels volgt, dat kan! Maar ik vind mezelf beter in het plaatje van de Heks passen.
Voor mij is Hekserij een puzzelstukje wat ik miste. Hier was ik lang naar opzoek.
Eerst dacht ik dat het binnen de Gothic-scene lag maar sinds ik me inlas over Hekserij
wist ik het zeker. Toen ik de teksten las, dacht ik : ja dit voelt bekend!
Ik voel me er kalm en vertrouwt mee, het is alsof ik iets van mezelf heb ontdekt..
(Natuurlijk ook niet alles, maar dat zal ik later nog wel uitleggen.)
Het is nu nog een hobby, iets waar ik me in verdiep en over lees. Maar dat wil
ik graag gaan veranderen en er zeker meer mee bezig gaan.



Blessed Be Comments
~Magickal Graphics~

Er is nog zoveel meer, maar dat is echt teveel voor één logje!
Er zijn de Sabbats, rituelen, het altaar,de werktuigen, kruiden, kaarsen magie,
meditatie, pendelen, tarot, wierrook maken,de symbolen,mijn Book Of Shadows..
dit alles wil ik nog met jullie delen.. maar niet nu.


Als iemand vragen heeft of als iets onduidelijk is, vraag gerust! Ik weet ook niet 
alles maar ik kan je wel uitleggen hoe ik erover denk. Enkele site's:

Link en Link

Hopelijk vinden jullie het ook interresant om hier af en toe iets over te lezen.

You May Also Like

4 Reacties

  1. Ik vind het zelf erg leuk om te lezen als je hier over schrijft! Ook ik heb me een tijdje in Wicca verdiept maar ben hier uiteindelijk mee opgehouden.. Misschien moet ik eens wat over hekserij gaan lezen! Want idd dat hele inwijden ect is ook niks voor mij.. hihi!

    Ik ben benieuwd naar de verdere blogjes :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Michelle,

    Ik ben benieuwd naar je volgende uitleg erover dan, want ik las dit en snap er niet zo veel omdat ik er eigenlijk niks van ken natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet wil lezen van je en je wil snappen hoor :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had hier altijd een groot boek staan, hierover toen heb ik me hier ook in verdiept. Leuk dat je hier over gaat schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben benieuwd! Ik vond het maar creapy & soort van zwarte magie, maar misschien is het helemaal niet zo eng als ik denk. Krijg er wel altijd btje de kriebels van, maar dat komt door een vreemde ervaring met iemand die aan hekserij deed jaren geleden..

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog.
Een reactie zou ik erg leuk vinden ♥